Matilda Bäck

Planer för Jive

Publicerad 2016-02-29 07:44:00 i Jive Blue,

Mina planer med Jive!
 
Ja hon är nu 1,5 år ungefär och i dagsläget endast hanterad men inte så mycket mer än så. Så det första vi ska göra är lastträning och löshoppning vilket är mest aktuellt nu. När det börjar bli lite varmare så kommer lite longering samt sadel/tränsvänjning in. Under sommaren blir det bete och bara massa ompysslning och sedan blir det repetition under hösten. Till nästa vinter sitter vi in henne och förbereder henne inför 3 års testet.
 
Det viktigaste tycker jag är att man presenterar allting på ett bra och okomplicerat sätt för att få en trygg och okomplicerad häst. Vilket är målet anser jag! Sedan ska man absolut inte stressa fram någonting, man får utgå ifrån individen helt enkelt. För somliga går det väldigt fort och för andra exempelvis Davy behöver lite mer tid. Det ska bli väldigt kul att få utbilda en häst från första början och extra tryggt då jag har så otroligt erfarna hästmänniskor i ryggen och som jag inte kommer tveka att ta hjälp av. Däremot kommer jag inte lämna bort henne.
 
Större mål:
- Ridas in under nästa vinter innan 3 års testet om hon känns redo för det
- Visas på 3 års testet, helst uppsuttet
- Ev betäckas under sommaren 2017 med någon fin hingst, beroende på hur hon är samt min ekonomi.
- Ev gå ett år som mamma
- Gå alla/vissa championat ev falsterbo om hon känns redo för det, då i de öppna klasserna eftersom hon är importerad. Detta hade varit kul, men eftersom jag har tänkt ha denna häst länge och att hon ska gå stora klasser när hon blir äldre (förhoppningsvis) så kommer jag endast rida championat/flasterbo om hon har något där att göra, även fast hon skulle kvala.
 
 
 

Om

Min profilbild

Matilda Bäck

Hej! Jag som driver den här bloggen heter Matilda Bäck och ska börjar studera personal & arbetslivsprogrammet på högskolan under ht-15. Här kan ni följa vardagen hos en student som utbildar sin unghäst emot medelsvår/svår klass i hoppning.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela