Matilda Bäck

Summering av året 2015 - Allmänt

Publicerad 2015-12-30 23:20:15 i Allmänt,

Ja, näst sista dagen på 2015 har vi kommit till och oj vilket händelserikt år det har varit. Hade ni frågat mig för ett år sedan hur jag trodde att min liv skulle se ut om exakt 1 år så hade jag inte ens kunna drömma om att mitt liv skulle vara så här bra!
 
Året började på bästa sätt med att jag träffade min soulmate Erik. Från början trodde jag att han verkligen var för bra för att vara sann och funderade på vad haken var. Nu efter ett år tillsammans snart så kan jag konstatera att det inte finns någon hake, han är så bra som han verkade när jag precis hade träffat honom. Han med stort H helt enkelt.
 
Under min 19 års dag så var vi på en skolresa ner till Polen där vi bodde i staden Krakow och besökte bland annat Auschwitz och Birkenau. En lärorik resa, som var lika rolig som hemsk tänkte jag säga. För en historianörd som jag som verkligen har snöat in mig på Andra världskriget så var det fasansfullt att få se konsentrations och förintelselägrena med egna ögon.
 
 
Davy började året riktigt bra med många felfria ritter, fick sin första placering i avd A. Under våren debuterade vi 120 cm på Dalahoppet med en helt okej runda med en trött häst. Under sommaren har rundorna bara blivit stadigare och stadigare, men tyvärr fick vi aldrig några nollor. Så målet om att kvala och debutera 130 cm fick helt enkelt vänta till 2016.
 
Fick under vinter/våren uppdraget att hålla en Grönt Kort kurs på Åsebo RS. Ett otrolig roligt och lärorikt uppdrag som utvecklade mig både som hästmänniska men också på att prata inför grupp, lära ut till människor från åldern 12-40 år ungefär. Lärde känna mig själv på ett annat sätt i en ledarroll och det var verkligen nyttigt.
 
Den 1 April fick Erik nycklarna till sin första egna lägenhet. Det blev med det samma bestämt att jag skulle flytta in, dock inte flytta in helt förens under sommaren/hösten typ. Blev många vändor till Ikea under våren haha. Och efter många vändor upp och ner för trappen, burit kartonger tills armarna värkte och skruvat möbler tills vi hade blåsor i händerna blev lägenheten ett riktigt hem. Love it! Nu under skrev jag över mig helt till den här adressen och kan nu kalla mig Borlängebo. ( Jag som sagt att jag ALDRIG skulle flytta hit, tänk vad kärleken kan göra med en haha)
 
Innan studenten åkte jag och Erik till Turkiret och spenderade en vecka där. Var 7 år sedan sist jag var på en solsemester, så det var härligt. Kul att se Turkiet, men åker inte dit igen tror jag.
Det kändes som ett land man behöver se en gång typ, blev så trött på alla försäljare som drog i en hela tiden. Men hotellet och stranden var riktigt nice, samt att bada i grottor
 
 
I juni var det min tur att sätta på mig den vita mössan, sjunga om studentens lyckliga dagar och springa ut från skolan sida vid sida med mina klasskamrater. Det var så jäkla skönt att inse att man äntligen var "fri". Visserligen varade den friheten bara i några månader innan jag satte mig i skolbänken igen för att plugga vidare på högskola till personalvetare. 
Foto: Melissa Lindholm
 
 
 
Precis efter studenten så packade jag ihop mina grejer i Stall Bergbacken och flyttade Davy till Borlänge och Stall Ryttarbacken. Blev för mycket helt enkelt att pendla 8 min om dagen bara för att ta mig till stallet. Måste dock säga att jag saknar den stora hoppbanan och skrittmaskinen haha, men trivs bra där vi står nu också! Den största omställningen blev att mamma inte är med lika mycket i stallet längre nu när vi flyttat. På ett sätt skönt att klara sig själv, men kan bli tomt utan att alltid ha någon att disskutera ridpassen med.
 
 
Jag hade tjatat på Erik ett tag om att jag skulle vilja ha en kattunge. Till sist så sa han "ja" en dag. Passade på medans han fortfarande var på det humöret och åkte och köpte två stycken haha. Min lilla Lilly och Morris! Helt klart de bäst spenderade 100 kronorna någonsin. Så mycket kärlek dessa katter ger och självklart får är underbart!
 
 
Har alltid velat bli tränare, varit min stora dröm sedan länge. I somras så tog jag första steget emot den drömmen och började träna lite ekipage på lättnivå i både hoppning och dressyr. Har varit otroligt roligt och har verkligen få blodad tand att utbilda mig till C-tränare om några år!
 
 
Efter flera år av längtan så fick jag äntligen prova på terräng och fälttävlan. Det började lite oskyldigt med en träning. Efter första träningen, som gick helt strålande tyckte tränaren i Hofors att jag skulle starta på deras tävling som var några veckor framåt. Gjorde en eller två till träningar innan vi gjorde vår första start. Davy var bokstavligen helt fantastisk och vi skulle kommit 4:a om jag inte missat en pliktport i terrängen.
 
 
Under hösten började jag träna för Lotta Björe på heltid tänkte jag säga. Varannan vecka på Jumpclub i alla fall. Var verkligen en vändpunkt för mig och Davy. Helt plötsligt började vi utvecklas snabbare än någonsin. Efter att ha varit utan hopptränare i över ett halvår var det skönt att få rutin igen. Sen att det blev med en av Sveriges enligt mig främsta tränare är ju helt fantastiskt!
 
 
Förutom det så har jag haft fyra olika jobb under året, jobbade på Mc Donalds i Hedemora fram till och med Maj, efter det hade jag två sommarjobb, ett nere i Säterdalen på café/resteurang och det andra på Norells Hästsport. Nu under hösten har jag börjat jobba på Dalatrafiks kundtjänst!
 

Om

Min profilbild

Matilda Bäck

Hej! Jag som driver den här bloggen heter Matilda Bäck och ska börjar studera personal & arbetslivsprogrammet på högskolan under ht-15. Här kan ni följa vardagen hos en student som utbildar sin unghäst emot medelsvår/svår klass i hoppning.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela