Matilda Bäck

Blickar tillbaka - Hästar som funnits i mitt liv

Publicerad 2015-11-29 22:20:00 i Allmänt,

Nu när vi går emot juletider så kommer vi även in i en tid då man tänker på nära och kära, på vänner, personer som av olika anledningar inte finns med i mitt liv längre. Under dessa funderingar kommer jag ofta tillbaka till mina bästa vänner som jag tyvärr inte har med mig längre, mina fina hästar som funnits i mitt liv. Har varit så otroligt lyckligt lottad som fått chansen att växa upp med flera hästar som jag kunnat kalla mina och även andra djur. Inte allt för många har haft den uppväxten, och ju äldre jag blir, desto mer tacksam är jag för min uppväxt och bakgrund.
 
Till mina kamraters ära tänkte jag presentera var och en av dem i det här inlägget. En hyllning till de individer som bär det största ansvaret för att jag har blivit den jag är idag. Tack!
 
Musse Pigg (,e okänd), min första ponny som min farmor köpte till mig när jag var 3 år som mina kusiner sen ärvde. Vi hade honom tills han vandrade upp till de evigt gröna ängarna 10 år senare.
 
 
Lilla Prim (e, Nickel), en B-ponny som min farmor födde upp till mig. Blev dock dressyrponny och var lite för svår för mig när jag var 8-9 år och han endast 6-7 år. Därför såldes han. Gått flertalet SM nu med olika ryttare.
 
Ängvaktarns Kora (e, Ekbäckens Moonbeam), min underbara läromästare. Vi fick 7 fina år tillsammans med denna dam innan hon vandrade upp till de evigt gröna ängarna vid 30 års ålder.
 
 
Mr.Figaro(e, Grim), min första tävlingsponny och ögonsten. Det finns inga ord som gör denna ponny rättvisa, han är helt fantastisk på alla sätt och vis. De 2,5 åren vi fick tillsammans var oslagbara. Han går nu som läromästare till en liten tjej och lever livet som pensionär.
 
 
Paddington (e, Parino), även han en av min farmors uppfödningar. Började rida honom när han var 5-6 år jag var 10-11år, red och utbildade honom tills jag var 14 år då min kusin tog över honom. Han blev tyvärr nästan alltid min andra häst, vilket jag ångrar idag. Han är så otroligt fin! Är nu såld till en tjej i Stockholms området vad jag vet.
 
 
Curbiz (e, Miclas Curt Cobain RNF), första ponnyn som köptes enbart till mig från början, hon kom till mig när hon var 6 år och jag var 12 år, hade henne i nästan 5 år. Gjorde allt med henne, från att lära henne att fatta galopp till att rida elitlag i hoppning och placeringar upp till LA i hoppning. Tyvärr så satte några belagringar i ryggen stopp för oss vid LA och jag gick över på storhäst. Går nu hemma på min farmors gård som avelssto.
 
Happy (e, Power Boy), även hon en av min farmors uppfödningar som jag började rida när jag var 13 år och red henne nått år framåt innan hon lånades ut på foder, emot min vilja dock. Jätte fin allroundponny som tyvärr blev avsparkad benet och fick avlivas några år efter jag slutade rida henne.
 
 
Happy End "Andy" (e,Magic Dancer) även han en uppfödd på farmor o farfars gård och är Happys avkomma. Var tanken att jag skulle rida honom som unghäst, men han bara påbörja inridningen av honom innan jag flyttade. Han står fortfarande kvar på gården. Red han när jag var 15 år, men höll på med honom innan dess.
 
 
Indra (e, Liksahöjdens Komet) En försäljningsponny jag hade åt en kompis när jag var 15 år. Indra var Curbiz syster som jag hade förmånen att få rida under ett halvår ungefär innan hon såldes. Önskar ofta att jag hade köpt denna ponny själv. tyvärr så gick hon bort för något år sedan.
 
 
 
Zandora (e, Marvel) "Min" första storhäst som vi lånade av en tjej nerefrån Alingsås. Helt fantastisk häst och ni som hängt med ett tag vet ju exakt vem Zandy är. Har denna häst allt att tacka, lärde mig massor på henne innan vi lämnade tillbaka henne. fick 2 helt fantastiska år med henne!
 
 
Grinchen "Gittan" (e, Aerline H) jag hade förmånen att få utbilda och rida Gittan i nästan 1 år åt Linda som ägde henne förut. Jätte tacksam för tiden med denna fantastiska lilla häst, tror hon kommer bli något stort en vacker dag.
 
 
 
Vinchero Lejon "Laxen" (e,Vivaldi K) Under en kortare period hade jag även Laxen åt Linda innan hon flyttade. 
 
 
Usch, får nästan en tår i ögat. Hade jag kunnat hade jag nog köpt tillbaka alla som jag kunnat och haft dem i en hage och bara pussat på dem och gett dem morötter typ. skämtodido.
 
 
 
 
 

Om

Min profilbild

Matilda Bäck

Hej! Jag som driver den här bloggen heter Matilda Bäck och ska börjar studera personal & arbetslivsprogrammet på högskolan under ht-15. Här kan ni följa vardagen hos en student som utbildar sin unghäst emot medelsvår/svår klass i hoppning.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela